MISJA SZKOŁY
Działamy po to, aby każdy uczeń:
-
poznał siebie
- rozwijał własne zainteresowania i zdolności podczas zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych
- opanował wiedzę i umiejętności według określonego poziomu wymagań
- umiał dokonywać właściwych wyborów na rzecz siebie i innych ludzi
- stał się aktywnym uczestnikiem procesów zachodzących w otaczającej go rzeczywistości bliższej i dalszej, zgodnie z hasłem przewodnim:
JESTEM CZŁOWIEKIEM, MIESZKAŃCEM DOLNEGO SLASKA, OBYWATELEM POLSKI, EUROPEJCZYKIEM.
Chcemy wspierać rodziców w procesie wychowania i razem z nimi kreować rzeczywistość szkolną, w której wolność, dobro, miłość, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odpowiedzialność, demokracja i tolerancja staną się wartościami naczelnymi.
Staramy się tworzyć szkołę otwartą i nieustannie uczącą się, silnie związaną z tym, co dzieje się wokół nas, gotową na przyjęcie wszystkiego, co nowe i postępowe, pozwalające na sprawną i skuteczną działalność.
Na co kładziemy nacisk?
Szkoła kładzie nacisk na wszechstronny rozwój ucznia, uwzględniając jego rozwój intelektualny, psychiczny, społeczny, zdrowotny, estetyczny, moralny i duchowy w zgodzie z jego potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej, światopoglądowej i wyznaniowej. Zgodnie z hasłem przewodnim "Jestem człowiekiem, mieszkańcem Dolnego śląska, obywatelem Polski, Europejczykiem" staramy się kształcić - oprócz wiedzy i umiejętności przedmiotowych ujmowanych w sposób holistyczny - postawy poszukujące, dążące do osiągania stawianych przez siebie celów, czujące związek z "małą i wielką ojczyzną". Ważnym dla nas jest umiejętność dialogu i negocjacji, którymi młodzi ludzie powinni posługiwać się w XXI w. Staramy sie równmież spełniać oczekiwania naszych klientów - uczniów, którzy w dużym stopniu decydują o tym, co dzieje się w szkole (oferta zajęć fakultatywnych na dany semestr, dodatkowe zajęcia dla uczniów pod kątem przezwyciężania określonych trudności).
Zajęcia pozalekcyjne
W każdym semestrze pojawia sie nowa oferta bezpłatnych zajęć pozalekcyjnych w połowie prowadzonych społecznie przez nauczycieli. Biorą w nich udział prawie wszyscy uczniowie szkoły (ok. 90%). Młodzież spośród szerokiej ofery wybiera te formy, które są zgodne z jej zainteresowaniami. np. THEATR 204, Malować każdy może, Literackie formy dziennikarskie, Koło Turystyczno-Krajoznwacze, Czy zawsze 2+2=4 ?, Eko-spacery, Ciekawa biologia, Pływanie rekreacyjne. W każdym semestrze jest ok. 30 takich form.
Dla szczególnie zdolnych
Szkoła wdraża Program Wspierania Uzdolnień, w ramach którego młodzież uczestniczy w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych z określonych dziedzin nauki, wykładach i wszechnicach tematycznych organizowanych w szkole i poza nią, wydarzeniach kultiralnych na terenie województwa. Nauczyciele przygotowują również zestaw zadań dodatkowych na cały rok dla tej grupy uczniów, w tym przygotowanie modułu lekcji, prezentacji czy wykładu tematycznego. Działania są zróżnicowane w zależności od zainteresowań.
Oferta dla ucznów z trudnościami
Uczniowie z określonymi dysfunkcjami - w zależności od ich rodzaju - są objęci pomocą psychologiczną w ramach grupy wsparcia, uczestniczą w zajęciach konsultacyjnych w celu uzupełnienia zaległości, zrozumienia trudniejszych treści, a w ramach lekcji mają dostosowywane wymagania oraz zadania do możliwości. Rodzice otrzymują wskazówki, jak pracować w domu z uczniem.
Jak uczymy języków?
Uczniowie mają 3 godziny języka obcego w tygodniu w bloku 1 i 2 godzin. Na początku roku w klasie I nauczyciele diagnozują lingwistyczną wiedzę i umiejętności uczniów i dzielą klasę na 2 grupy: mniej
i bardziej zaawansowaną. Co roku przeprowadzają również sprawdzenie przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów z języka, by dokonywać ewentualnych zmian w grupach. Uczniowie mogą uczyć się 2 języka obcego lub pogłębiać znajomość nauczanego na zajęciach fakultatywnych, w tym podstaw języka rosyjskiego.